11.11.09

peludah menteri (buat dahulu, kaji kemudian)..

Dialog rakyat kebanyakan...


Pak su, Penjual air, Kg.Baru.

" Pak Cik jual air soya je punggah guna motorsikal ni, sejak insuran motor naik ni memang terasa. Insuran 3'party pon lagi mahal daripada 1'party. Susah la macam ni rakyat. Barang-barang harian pun dah mahal sekarang. Entahlah, apa nak buat kerja tetap kena kerja juga."

Ah Chong, Penjual sayur, Setapak.

"Wa ala jual sama itu sayur,ayam sembelih. Guna keleta juga, Wagon wa ini sulah lama 30 tahun ma. It hali punya bajet mau kasi keleta lama mau pigi sana kasi chek, wa manyak susah woo. Mau pegi pagi-pagi belatur manyak panjang woo mau chek wa punya keleta. Pagi angkat petang balu siap woo, wa punya bisnes itu hali talak jalan, macam mane loh? Keleta lama mana ade olang bawak laju ma, Itu pak Aji angkat itu keleta lama pegi masjid juga ma. Manteri kata mau tolong sama rakyat, itu macam bikin kasi susah sama olang woo!"

Ali, kakitangan kerajaan, Wangsa Maju.

"Dulu aku ada satu kad kredit je, tu pun guna time terdesak je. Sejak bajet hari tu, menteri kata nak kenakan bayaran setiap kad kredit utama sebanyak RM50 aku termenunng jugak,iye lah, cas tahunan bank lagi nak kena bayar, sekarang ni kerajaan pon nak ambik cas juga. Sekarang aku dah tak pakai dah kad tu. Tapi kadang-kadang terfikir jugak, time-time terdesak nak beli susu anak, lampin anak dan barang-barang dapur waktu tengah-tengah bulan nak cari duit kat mane? Nak cari dengan Ah Long, kerajaan tak bagi. Pinjam dengan kawan-kawan sepejabat, diaorang pon cukup-cukup jugak. Setakat RM5-RM10 tu lepas la. Kerajaan buat macam ni, rakyat terbeban."

Kak Ani, Pasar Chow Kit, KL.

"Dulu-dulu harga tembikai sekilo RM1.50, lepas tu dia naik lagi RM2.00. Masa harga tu akak beli lagi sebijik kalau anak-anak nak makan. Kalau beli tak beli sebelah, tak cukup sebab anak akak ramai. Tapi sejak harga dah RM3.00 sekilo tu akak dah tak beli dah tembikai, mahal sangat la. Akak bagi tahu anak-anak barang semua mahal, kalau tak makan tembikai pon takpe, dahulukan yang mana lebih penting. Alhamdulillah, anak-anak akak faham."


Cikgu Man, Gombak.

"Hah tengok, ni kes jambantn gantung runtuh pulak! Nanti tubuh Jawatankuasa untuk menyiasat kes jambatan runtuh selepas ini. Hasil siasatan entah bila keluar, takpun diam je. Daripada jawatankuasa stadium runtuh hingga ke jawatankuasa orang jatuh bangunan, aku tengok kat Malaysia ni dah macam-macam jawatankuasa akan ditubuh jika ada kes, tetapi hasilnya tetap juga tiada. Yang rakyat nak tengok bukan berapa banyak jawatankuasa itu, tapi laporan daripada jawanatkuasa itu."


Sepol, Tukang Kasut, Diamond Square, Setapak.

"Hah, apa indeks KPI PM? apa benda tu? Kau nak gam cap Dunlop aku ade setin nih. Pergi mampos dengan menteri bodoh sombong tuh! Buat dasar menyusahkan rakyat, bentang dasar hari ni, lusa tarik balik, lepas tu buat balik. Apa ingat rakyat ni bahan uji kaji ke? Bodoh!"

---------------------------------------------------------------

2 comments:

wahyujatmika said...

Salam bicara.

kata orang tua, bertindak sebelum berfikir itu tinggi risikonya. Justeru hendaklah bijaksana dalam membuat sesuatu keputusan.

bicarawahyu.

abOo said...

keluhan orang awam.