10.11.09

Tuntutan Ini Adalah Bermoral, Tuntutan Itu tidak Bermoral ?!!@# f $%k% T

"Memanda Menteri usul kepada Raja Tempoyak Patin" katanya,

Ampun Tuanku Raja Tempoyak Patin, Patik memohon sembah kebawah duli Tuanku, izinkan patik usul buah akal patik yang lagi bijaksana ini Tuanku.

Memanda Menteri, Bendahara, dan Tok Penghulu di seluruh negeri dan daerah-daerah jajahan Raja Tempoyak Patin memohon kenaikan upah demi untuk mengelak daripada tekanan belanjawan defisit hidup harian mereka. Kata mereka pada Tuanku bahawa ini untuk meningkatkan mutu kerja mereka supaya sentiasa berkhidmat pada sekalian rakyat Tuanku dengan sepenuh hati. Tiada alpa akan kebajikan rakyat seluruh negeri dan daerah-daerah jajahan Tuanku. Tuanku pun sedia maklum, korupsi juga semakin tidak terkawal akhir-akhir ini. Pada pengamatan patik, tuntutan ini bermoral Tuanku.

Adapun tuntutan kenaikan upah Tukang Sapu kelas satu dan dua, Tukang Kipas kelas satu dan dua, Tukang Cuci kelas satu dan dua serta Tukang Angkut Najis kelas satu dan dua termasuklah lain-lain pekerja Istana Tuanku Raja Tempoyak Patin sebelum ini terpaksa Patik tolak diatas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan Tuanku. Semua telah sedia maklum, bahawa negeri dibawah jajahan Tuanku telah mengalami kemarau yang panjang hampir dua musim. Pada hemat patik yang bijaksana ini Tuanku, tuntutan pekerja kelas satu dan dua ini "tidak bermoral" Tuanku!

Semua padi-padi emas yang benihnya diperolehi hasil daripada kajian penyelidikan dan pembangunan oleh bijak-bijak pandai petani Tuanku tidak tumbuh semuanya. Disebabkan masalah itu, semua syarikat konsesi pembekal benih-benih padi emas Tuanku menuntut ganti rugi kerana semaian tidak dapat dilakukan. Maka ganti rugi terpaksa dibayar melalui perbendaharaan Istana Tuanku Raja Tempoyak Patin. Disebabkan tuntutan syarikat konsesi benih padi emas berkenaan, simpanan dalam perbendaharaan Tuanku hampir mengalami defisit.

Kesemua pekerja di petak sawah Tuanku kini hanya menganggur dirumah sahaja sambil mengisi masa lapang mereka dengan hobi yang baru iaitu ketagih daun ketum. Jika dahulu Tuanku bagi percuma sahaja petak-petak sawah ini untuk diusahakan, tetapi selepas pengumuman oleh Patik selepas diarahkan oleh Tuanku mengenai bayaran sebanyak 50 keping wang tembaga akan dikenakan untuk setiap petak-petak yang dimiliki oleh petani berkenaan pada musim akan datang, ramai petani merungut akan bayaran tambahan untuk musim akan datang itu, sedangkan petak-petak sawah berkenaan tidak dapat diusahakan dan tiada hasil.

Jelas mereka lagi Tuanku, ini ditambah pula pengumuman mengejut oleh Tuanku berkenaan usia kerbau yang digunakan dipetak sawah berkenaan. Dimana, jika usia kerbau-kerbau yang digunakan sudah terlalu tua iaitu melebihi usia 15 tahun, maka hendaklah kerbau-kerbau yang lanjut usia berkenaan menghadiri pemeriksaan kesihatan secara menyeluruh di Pusat-pusat Jagaan Haiwan dan Mergas Tua yang diberi tauliah oleh Istana Tuanku Raja Tempoyak Patin bagi mendapatkan sijil layak menjalankan kerja dipetak sawah itu. Pada pengamatan Patik, para petani sawah petak kini semakin berani membuat tuntutan yang tidak munasabah sesuai dengan keadaan semasa sekarang Tuanku!

Hasil kutipan cukai juga susut sejak akhir musim ini Tuanku. Hendak dijadikan cerita pula, kapal Laksamana yang baru pulang berlayar daripada Pulau Batu Satu mengalami kebakaran. Diberitakan bahawa ianya dibakar oleh anak-anak kapal kerana membantah arahan cuti tanpa gaji sepanjang berada di daratan oleh Laksamana, tetapi masih dalam siasatan lanjut dan sebuah Jawatankuasa telah ditubuhkan bagi menyiasat tentang kebakaran ini. Keputusan hasil siasatan akan keluar dalam masa 2 bulan Tuanku.

Adapun Tuanku, Patik difahamkan oleh Laksamana bahawa kapal berkenaan sudah berusia dan tidak selesa lagi untuk membuat pelayaran jauh-jauh. Difahamkan juga bahawa kapal berkenaan sudah ketinggalan jauh dari segi peralatan yang digunakan. Malah kain-kain layar sudah banyak yang koyak dan tidak terjahit oleh tukang-tukang jahit kain layar kapal berkenaan. Kapal-kapal yang terkini sudah tidak menggunakan navigasi kompas analog, tetapi ia dilengkapi peralatan-peralatan navigasi digital seperti alat satelit pemancar GPS (Sistem Kedudukan Global). Jika diperkenan oleh pihak Istana Tuanku Raja Tempoyak Patin untuk menolak sahaja tuntutan "Tidak Bermoral" pekerja Istana itu, Patik rasa molek benar Tuanku. Wang yang diperuntukan untuk memenuhi tuntutan kenaikan upah pekerja-pekerja kelas satu dan dua istana ini boleh digunakan untuk membeli kapal Tuanku. Ini juga merupakan satu pelaburan serampang dua mata Tuanku.

Aadapun maksud serampang dua mata begini Tuanku. Pembelian kapal untuk Laksamana adalah satu lambang kekuatan pertahanan bagi negeri-negeri jajahan Tuanku jua. Yang dikatakan pelaburan itu tersirat jua tuanku, tetapi yang tersurat itu sudah jelaslah bagi Tuanku. Begini Tuanku, dengan pembelian kapal yang baru ini, Tuanku boleh memohon komisen ihsan daripada pembekal kapal itu. Pembekal kapal berkenaan sudah sedia maklum Tuanku akan cara ini.

Patik menyokong sepenuhnya Tuanku,

Jelaslah bahawa,

"Tuntutan kenaikan upah oleh Memanda Menteri, Bendahara dan Tok Penghulu adalah BERMORAL" dan...

"Tuntutan kenaikan upah oleh Kesatuan Pekerja Kelas Satu dan Dua Istana adalah TIDAK BERMORAL"

1 comment:

Gems and Ring said...

Pyanhabib:terima kasih sifoo pak pyan kerana jenguk di blog gua.

Aboo: haha coretan ini aku merapu je, jiwa brontak ( bukan brontox) huhu